Blogroll
- Advent Calendar Dec 7: "Sami Reindeer Herders" Canadian Documentary From 1970s
- Advent Calendar, Dec. 7
- Interview 1854 - Players Cyberpunked By PlayStation - #NewWorldNextWeek
- Advent Calendar, December 6: "The Squirrels And Me." She Moved To Northern Sweden To Become A Wildlife Photographer
- Reiner Fuellmich's Wife Inka Tearfully Reveals Harsh Conditions in Prison: No Warm Clothes, Nothing To Do, No Private Phone Time, No Freedom To Discuss His Case: "They Will Never Break Him."
- Community Gardens - #SolutionsWatch
- How To Have Manners In The Apocalypse, And Why (Donkey Hody's School Of Courtesy)
- The Melody of Faith: Singing the Creed in Orthodox Liturgy
- To Friends Behind A Frontier
- Offsite Post: ‘Rights or Self-Sacrifice?’
- Upcoming Speaker Event - Father Zechariah Lynch
- Conspiracy Theory (1997) - FLNWO #43
- Robert F. Kennedy Jr., Children’s Health Defense Publish Groundbreaking New Book, ‘The Wuhan Cover-Up’
- The House of God
- The Entrance of the Theotokos into the Temple
- December Open Thread (2023)
- St. Basil the Great - Sermon to the Rich
- On the Nativity Fast – the Preparation of the Soul
- What is the Meaning of Life?
- Meet Henry Kissinger (2009)
- Offsite Post: ‘Advice for the Exiles’
- Interview 1853 - Right Wing Rising? - #NewWorldNextWeek
- Remembrances for December – 2023
- Offsite Post: ‘Orthodoxy in Bayou Land’
- Navigating Life’s Storms: Father Fyodor Konyukhov’s Five Spiritual Signposts
- Best 105 Ideas for Christmas Presents 2023
- Offsite Post: ‘Riches to Rags’
- Offsite Post: ‘The Good Shepherd Solution’
- Children’s Health Defense Statement on War and Children
- Robert F. Kennedy Jr. Receives the Defender Award from Children’s Health Defense
- Children’s Health Defense Launches ‘Reform Pharma’ to Restore Healthcare Integrity
- The Birth of New Iconography: A Tale of One Icon
- Archbishop in the Basement: St John (Pommers) of Riga
- How to Become an Orthodox Priest
- Children’s Health Defense Claims Victory as New York Supreme Court Upholds Ruling to Rescind COVID Vaccine Mandates for Healthcare Workers
- Federal Court Grants Injunction Against CISA in Historic Censorship Case Expected to Head to Supreme Court
- Artificial Intelligence as Artificial Brilliance (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- How to fight any passion
- Pr. Serghei Baranov – Cum să te lupți împotriva oricărei patimi
- The Catacomb Church (1991)
- Movie: "Men of Anjolos" (1997) - An Islamic Movie on the Life of the Seven Youths of Ephesus
- The story of a repentant Sergian Priest!
- A brutal crush and a dark Ecclesiastical secret!
- Tortured for Orthodoxy: concerning Mother Joanna (†1998)
- The Bitten Apple of Apple Inc. (Metr. Hierotheos of Nafpaktos)
- 41 Testimonies: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- Hymn of love
- Imnul iubirii
- The Eternal Day
- Follow Me
- I will give you rest
- Single Mind, Simple Life – Gospel for the Third Sunday of Matthew
- Save your soul with fear of God
- Enduring skillfully
- Rocker Roy Gallagher Concert in Athens in 1981 (And the Ticket of Orthodox Theologian Panagiotis Nellas)
- Maria Menounos Fulfills a Dream By Visiting the Tomb of Saint Nektarios
- Abbess Theonymphi, Who Was Once a Famous Greek Singer, Has Reposed
- Orthodoxy is unique
- Unicitatea Ortodoxiei
- Saint Siluan Athonite described by Metropolitan Anthony Bloom
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Ceainăria contra școlii | ![]() | ![]() | ![]() |
Critica de film |
Scris de Ninel Ganea |
Marţi, 13 Iunie 2017 08:07 |
Pelicula a fost adaptată după romanul omonim al scriitorului Vern Snider, un fost ofițer de contrainformații, specializat în războiul psihologic și detașat pentru o vreme pe insula Okinawa, unde a fost guvernatorul militar al unui sat. Așadar, romanul și filmul, care nu respectă întru totul același scenariu, au la bază o experiența istorică concretă a unui observator cu umor, suficient de detașat și înzestrat încât să redea cu ironie și talent agresiunea culturală împotriva locuitorilor dintr-un cătun. Departe de a fi un comentariu pe marginea neocolonialismului, pelicula poate fi interpretată fără prea mari eforturi într-o cheie mai amplă din care perechile dialectice (Vest-Est) sunt depășite, pentru a surprinde câte ceva din însăși esența procesului de modernizare (americanizare, democratizare). Filmul este, deci, o comedie despre încercarea armatei americane de a aduce binefacerile ideologice ale lumii noi în rândul unei comunități foarte „rămase în urmă” de pe insula Okinawa, cu numele Tobiki. Protagonistul principal în toată această întreprindere eroică este un colonel pe nume Purdy (jucat de Paul Ford), care aspiră la rangul de general, dacă misiunea de a-i învăța pe băștinași democrația reușește. Birocrat tipic, limitat și stereotip, provenit din rândurile corporatismului, Purdy speră să dea marea lovitură a carierei în Tobiki. „Ce știam eu de străini? Dar treaba mea este să-i învăț sensul democrației pe aceștia. Și vor învăța ce înseamnă democrația, măcar că va trebui să-i împușc pe toți”, își mărturisește Purdy candid obiectivul său. Chiar dacă nu se ridică la standardele cerute, omul însărcinat de colonel pentru reeducarea populației este Căpitanul Fisby. Instruit în științe umaniste și șovăilenic, căpitanul nu are nimic din dexteritățile cazone ale superiorului său. În cuvintele lui Purdy, obiectivul pe care îl are de îndeplinit Fisby este de a-i „învăța pe băștinași să fie umani”, cu trimitere la specializare acestuia în umanism. Putem vedea în acest episod doar o caricatură reușită, a unor inadaptări militare în sfera civilă, dar eu cred că atinge ceva din din specificul inextricabil modern. Accentul pe reguli, pe coduri abstracte de legi care „eliberează” individul de povara deciziei personale, tirania literei care știm bine că ucide, au devenit astăzi omniprezente. De la inflația nesfârșită de legi până la codurile de proceduri cu care se înconjoară orice instituție, fie ea publică sau privată, totul indică o maladie mai profundă, cu rădăcini care merg cel puțin până la proiectul enciclopedic și care văd în comunitățile tradiționale un dușman implacabil. Care trebuie supus, dominat și ajustat pentru a fi în normă, pe calapod, procustian. Dar pentru ca toate aceste lucruri să aibă loc, este musai ca satul să treacă prin reeducare, iar reeducarea nu poate începe decât în școală. Drept pentru care, la indicațiile neobositului colonel, Fisby trebuie să construiască, în primul rând, o școală în formă de pentagon, chiar dacă oamenii nu sunt doritori. Apoi, același căpitan trebuie să organizeze Liga Femeilor pentru Acțiune Democratică. Băștinașii au posibilitatea să învețe astfel ce înseamnă democrația pe cale pașnică. Dacă nu cooperează, există și variante mai neplăcute de a deprinde bunele maniere politice, după cum limpede se exprimă entuziastul Purdy. Căpitanul face o figură mai bună doar prin comparație cu superiorul său, deoarece idealurile sale rămân pentru multă vreme îndreptate tot spre o viziune ultramaterialistă. Când localnicii îi oferă cadouri diverse făcute cu mâinile lor, gândurile lui zboară către „producția de masă” și posibilitatea de a face avere împreună: „Am putea începe o industrie aici, chiar acum, în Tobiki”. Spre comparație, unul din meșteșugari îi spune că se mândrește că face o ceașcă de ceai pe săptămână. În consecință, resursele destinate reeducării sunt deturnate, prin complicitatea căpitanului și spre bucuria nativilor, pentru construcția unei ceainării. Din nou este amuzant să observăm cât de cunoscute ne sunt atât planificarea „inteligentă” pentru bunăstare(fonduri europene, în cazul nostru) cât și strategiile de fraudă. Tot hazul filmului provine din această tentativă soft agresivă de a înlocui cultura locală cu o versiune barbară (o fi existând oare alta?) a vulgatei iluministe. Eșecul relativ al proiectului modern în film nu ar trebui să ne facă foarte încrezători. Însăși dispariția în zilele noastre a unor astfel de pelicule sugerează că barbaria și reeducarea modernă accelerează aproape nestingherite, în tentativa de a nivela orice insulă de tradiționalitate (normalitate).
|