Blogroll
- Interview 1792 - James Corbett Redpills the Croatians on CBDC
- Dissent Into Madness: Crazy Conspiracy Theorists
- The Week of the Veneration of the Cross
- Towards a Fruitful Spiritual Life
- On Carrying Your Cross
- For the Sunday of the Veneration of the Cross
- FLASHBACK: G20 Rules Make Bank Bail-ins a Reality (2015)
- An Apology
- The History of Holy Trinity Monastery
- Ukrainian Hierarchs on the Expulsion of Holy Orthodoxy from the Kievan Caves
- Am I Bigoted Against Atheists Or Socialists?
- Good News: We Rank In The Top 50 (#49) On Substack in The Category of "All" in "Culture."
- Doubling Down & Ancestral Witnessing: Ooana Trien, A Rare Jewish Voice, Unequivocal About Communism
- Mark Crispin Miller Sent Me An Email Translating For Me Why "Communism" Does Not Land On Many American Ears As A Measure Of Evil But Rather, An Old Weapon Word
- ‘The Sad but Hopeful Tale of a Reformed Irishman’
- What Did I Mean By "Virus Communism?"
- Interview 1791 - Crypto Contagion Banks Get the Runs - #NewWorldNextWeek
- III Lent Thursday – Esaias 11:10 – 12:2
- Decentralized Communication - #SolutionsWatch
- III Tuesday – Esaias 9:9 – 10:4
- Interview 1790 - James Corbett Dispenses White Pills on AM WakeUp
- Offsite Post: ‘Saint Michael and the South’
- III Lent Monday – Esaias 8:13 – 9:7
- Movie Trailer: "Diakos - The Hero Martyr" (2023) Highlights the Life and Martyrdom of the Greek Revolutionary Athanasios Diakos
- II Lent Friday – Esaias 7: 1-14
- Offsite Post: ‘Covens and Convents’
- II Lent Thursday – Esaias 6: 1-12
- CHD and California Community Groups File Lawsuit Challenging Los Angeles County Over New Wireless Antenna Ordinances
- II Lent Wednesday – Esaias 5: 16-25
- Action Alert: Demand the FCC Recognize Electromagnetic Sensitivity (EMS) and Prioritize #FiberFirst
- Offsite Post: ‘Alberta Has Given the States an Early Christmas Present’
- Offsite Post: ‘The Present Union Has Outlived Its Usefulness’
- Children’s Health Defense Responds to Appellate Court Staying COVID Vaccine Mandate for New York State Health Care Workers
- Remembrances for March – 2023
- CHD President Responds to CDC Officially Adding COVID Shots to the Recommended Schedule
- Historic Win! District Court Judge Blocks Doctors Censorship Law in California
- How can you believe?
- Cum puteți voi să credeți?
- "Saint Paisios - From Farasa to Heaven" (Links to the Nine Episodes of the First Season)
- BREAKING: CHD Defeats NY State Healthcare Workers COVID Mandate!
- A Poem by Patti Smith for Orthodox Christmas
- The Beggar Boy at Christ's Christmas Tree (Feodor Dostoevsky)
- Christianity and Socialism (Hieromartyr Hilarion Troitsky)
- The Girl Mouse Seeks a Groom (A Fairy Tale by Photios Kontoglou)
- St. Basil of Kineshma (†1945): The story of a schismatic who approached the Holy Chalice
- Marriage or monasticism Elder Sofian Boghiu
- Căsătorie sau călugărie Părintele Sofian Boghiu
- 41 Saints: on Sergianism and the "ecclesial" status of the Soviet Church
- The Life and Sufferings of Igumen John Seletsky (†1971)
- Do not despair! Elder Rafail Noica
- Nu deznădăjduiți! Părintele Rafail Noica
- 3 Greek Elders: on Sergianism and the Catacomb Church
- A Life of the Catacomb Hermit St. Victor of Aksai Gorge (†1937)
- The Sergianist Schism of 1927 - (Texts from old Jordanville and Platina)
- Testimonies on Love
- Mărturii despre iubire
- How to be happy every day
- Cum să fim fericiți în fiecare zi
- THE BURNING BUSH Archimandrite Roman Braga (†2015)
- RUGUL APRINS Arhimandrit Roman Braga (†2015)
Cele mai citite
- Să învățăm să iubim
- Clark Carlton: Modernity considers sub-natural existence the sumit of human progress
- O mica problema de retorica
- 101 carti de necitit intr-o viata
- O stire: moartea presei.
- Alternativa Nicusor Dan. Nula
- Totalitarism homosexual
- Cu ochii larg închiși
- Dostoevsky for Parents and Children: (IV) Merchant Skotoboinikov's Story
- Evolutionism pe intelesul tuturor
Cristian Comănescu: "Caracterul și virtuțile rămân telosul și veritabila prioritate politică" (I) | ![]() | ![]() | ![]() |
Interviuri |
Scris de Ninel Ganea |
Miercuri, 14 Septembrie 2016 00:00 |
Potrivit unui scriitor american, astăzi uitat, "when studied with any degree of thoroughness, the economic problem will be found to run into the political problem, the political problem in turn into the philosophical problem, and the philosophical problem itself to be almost indissolubly bound up at last with the religious problem." Într-o mare măsură cred că așa ar putea fi caracterizată și evoluția seminarului ținut de tine în ultimii 15 ani. Cum ai descrie acest parcurs de la von Mises la Sfinții Părinți? Iți mulțumesc, în primul rând, atât pentru interesul activ pe care l-ai manifestat pentru seminarul privat Mises și derivatele sale în decursul anilor, cât și pentru punerea traseului parcurs sub semnul frumosului citat din Irving Babbitt. Rezumând, el poate sugera un drum de la omul trupesesc la omul duhovnicesc. Trecând, în general, prin omul sufletesc, ca etapă intermediară, și terminând "clădirea" cu etajul trei, cel ancorat în Cer ("ancorat în Dumnezeu", spunea undeva prof. Cavarnos, vorbind despre superlativul aghiorit).
Vezi centralitatea modelelor depline (viețile sfinților cuvioși), gravitând în jurul unui model divin-uman absolut, care întemeiază și susține convergența chipurilor și asemănărilor sale. Vezi că - în varietatea lor de timp, culoare și loc - modelele exemplare vorbesc, în fond, aceeași limbă. O limbă în primul rând practică, organic legată de viață. Vorbesc limba conlucrarii lor cu Absolutul, limba tainei mereu ilustrate a dobândirii asemănării fără confundare, a unității simfonice, a comuniunii filo-calice. Sau vezi că regulile sunt făcute pentru om, nu omul pentru reguli. Deși regulile au rațiunea lor și, înțelese exemplar, nu pot fi confundate cu excepțiile. Asta la modul mai general. În particular sunt probabil mai multe poteci, iar drumul poate începe din mai multe locuri. De la Părintele Serafim Rose am sesizat mai bine golul spre care pedalează nihilismul eshatologic, cu "demonii" lui Dostoievski în frunte. Iată o neliniște cel puțin "sufletească"!
Perpetuării virtuților trebuie subordonat, atunci, tot edificiul oricărei "politici" vrednice de numele "umană". Cum aspirau să facă mai toate reperele paideice tradiționale. De la antici până pe la Sf. Nicodim Aghioritul sau Jane Austen. Repere duhovnicești, sau măcar sufletești, fără a minimaliza impactul plusurilor sau minusurilor respective. După unii, fără excepția întemeietorilor filosofiei taoist-confucianiste ("concepția cea mai nobilă despre om pe care am găsit-o până la Ortodoxie", spunea undeva Părintele Serafim Rose, fost sinolog în tinerețe.) Care sunt opțiunile politice ale unui creștin, dacă "liberalismul "este o relaxare a disciplinei, revoluția o contestare a lucrurilor eterne", iar "conservatorismul este prea adesea o conservare a lucrurilor greșite" (T.S. Eliot)? Să mai adaug și reproșul adesea auzit în trecut că tradiționalistul crede că dacă omul își va cultiva virtuțile, problemele sociale vor dispărea.
Primele trei instanțe enumerate în întrebare îmi sună ca tot atâtea ipostaze ale nihilismului antropologic de care vorbeam, în speță negarea flegmatică, "dinamitarea" revoluționară, respectiv consumul gradual și cumva afectat de o morgă retro al "capitalului" uman acumulat în epocile modelelor de înflorire prin virtuți.
Adică tot atâtea autocondamnări la eșec previzibil. De cealaltă parte, nu doar lumile tradiționale, ci un întreg spectru de moderni cu o anumită capacitate de pătrundere, de la libertarianul prof. Hoppe până la mai corect politicul autor al best-sellerului How Children Succeed - The Hidden Power of Character, Paul Taugh, detectează prevalența caracterului asupra altor abilități, ca inteligența măsurabilă în coeficienți, din perspectiva oricărui ideal rezidual de realizare umană.
Pentru foarte mulți liberali a aduce în discuție problema Bisericii (Ortodoxe?) într-o strategie a libertății reprezintă un argument autoruinător. De la subvenționarea statală până la complicitățile politice, plus corupția inerentă, inventarul păcatelor clericale se înumulțește constant. Cum comentezi?
A doua parte a interviului va fi publicată vineri. |